Každý sa naučí plávať !
Každý človek, v našom prípade žiak, má potenciál naučiť sa plávať.
Ako je možné, že plávanie sa vie naučiť každý?
Preukazujú to výskumy. Vo vodnom prostredí sa učíme spoznávať rozdiel medzi motorikou na suchu a vo vode a získavame primárne plavecké zručnosti. Deti v mladšom školskom veku ( u nás žiaci I. stupňa ZŠ) prechádzajú ontogenetickým vývinom. V tomto štádiu dozrieva nervová sústava, procesy riadenia a regulácie receptorov na všetkých úrovniach, čo umožňuje citlivejšie vnímať vonkajšie prostredie a osvojiť si potrebné zručnosti.
Na potrebu komplexného fyzického rozvoja detí a mládeže, konkrétne plávanie, pamätá aj platná legislatíva. Smernica MŠVVaŠ SR č. 6/2009 o organizovaní plaveckého výcviku žiakov základných škôl na základe, ktorej naše občianske združenie zabezpečuje bezplatné plavecké výcviky pre žiakov na I. stupni základných škôl napríklad a odporúča organizovať výcviky pre žiakov 3. ročníka ZŠ. Naše ambície sú však vyššie a idú nad rámec odporúčaní, fokusujeme sa na celý I. stupeň základných škôl, teda na žiakov I. – 4. ročníka bezplatnou formou.
Motorický potenciál človeka má určitú chronológiu súvisiacu s vekom. Vek je dôležitý aspekt, ktorý determinuje možnosti a kvalitu osvojenia si špeciálnych motorických zručností vo vode.
Ontogenézny vývin motoriky človeka vo vodnom prostredí
Názorný príklad toho, ako súvisí motorický prejav vo vode s vekom vode:
VEK - Motorický prejav jedinca vo vode
3 mesiace - Vznášanie
1 rok - Vznášanie, voľná lokomócia v polohe na znaku a prsiach
do 3 rokov - Spontánny pohybový prejav, striedavé pohyby končatinami
4 – 6 rokov - Získavanie prvých plaveckých zručností – splývanie, dýchanie, skok do vody, orientácia vo vode, jednoduché lokomočné pohyby
7 – 11 rokov - Optimálne obdobie na nácvik techniky plávania
12 – 15 rokov - Nácvik a zdokonaľovanie techniky plávania, rozširovanie plaveckých zručností
16 – 20 rokov - Zdokonaľovanie techniky, rozširovanie plaveckých zručností, výrazný podiel vo zvýšení kondičných schopností na plaveckom výkone
21 – 45 rokov - V samotnom plávaní dominujú kondičné schopnosti
46 – 60 rokov - Plavecký pohyb nemá typický uvoľnený prejav – ovplyvňuje ju hlavne elasticita pohybového aparátu
Kto sa rýchlejšie učí technike plávania ? Ženy alebo muži?
Plávanie má 2 základné štruktúry, ktoré sme načrtli vyššie v texte. Ide o vnútornú (požiadavky na funkčný a pohybový systém) a vonkajšiu štruktúru ( radíme sem požiadavky na priestorovo-časovú charakteristiku pohybu), ktoré vytvárajú predpoklady viesť vyučovací proces aj v skupinách. Na základe tohto predpokladu to umožňuje pohybová štruktúra plávania, ktorá nevyžaduje taký vysoký potenciál kondičných schopností. Muži majú v plávaní výraznejšiu mieru využívania kondičných schopností, ženy majú výhodu v telesnom zložení organizmu. Majú lepšie predpoklady pre pohyb vo vodnom prostredí z pohľadu vhodnejších somatických parametrov, menšej hustoty tela, vyššej pohyblivosti pohybového aparátu. Tieto predispozície dievčat pre pohyb vo vode voči chlapcom nepriamo zvýhodňujú dievčatá v procese výučby plávania.
Ako plávanie vplýva na motoriku človeka, žiaka ? To si môžte prečítať v našom predchádzajúcom článku https://www.sportinstitute.sk/ako-vplyva-vodne-prostredie-na-cloveka-a-jeho-motoriku
SportInstitute srdce pre šport